פורסם: 07/11/10 11:29 ע"י offirs


אנסמבל שם טוב לוי - בן אדמה


shem-adama-front-b.jpg


שם טוב לוי, הוא מהיוצרים החשובים המעניינים, והמוכשרים שפועלים בארץ.
לוי, מלחין, מעבד, חלילן, וזמר, נולד ב 1950 ברחובות למשפחה ממוצא בולגרי. בצעירותו למד לנגן בחליל ונחשב לכישרון בתחום הקלאסי. מאוחר יותר החל להתעניין גם בסוגי מוסיקה אחרים, בעיקר בתחום הג'אז והרוק. השכלתו המוזיקלית נרכשה באקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב, אך לימודיו שם נקטעו אחרי שנתיים, עקב גיוסו למילואים, כשפרצה מלחמת יום הכיפורים. במכללת ברקלי למוזיקה בבוסטון, עבר לוי קורס למלחיני ג'אז.
בשנות השבעים לוי היה חבר בהרכבים רבים כגון: "קצת אחרת", בו ניגן עם שלמה גרוניך ושלמה יידוב. אחד הלחנים של לוי בהרכב, "הנסיך הקטן" (מ' יהונתן גפן), הוא מהקלסיקות הבולטות במוזיקה הישראלית. מאוחר יותר היה גם בשלישיית "צליל מכוון", עם שלמה יידוב ויצחק קלפטר.
490p20104404_6406250_0..jpg


כמו כן, לוי שיתף לאורך שנים עם אריק איינשטיין, והפיק לו מספר אלבומים.
שירים מוכרים נוספים של לוי, הם "שובי לביתך" (מ' דליה רביקוביץ'),"בלילות הסתיו", "שיר אחרי מלחמה", "דון קישוט", ועוד.
לצד הלחנת שירים, לוי גם הלחין מוסיקה אינסטרומנטלית, לסרטים והצגות. אחד הלחנים הידועים הוא הנעימה הבלתי נשכחת של הסדרה התיעודית "עמוד האש" ששודרה בערוץ הראשון בשנות השמונים.

האנסמבל של לוי, מציין שבע שנות פעילות, ואלבום שני "בן אדמה ", שיצא באוגוסט האחרון, עליו עמלו שם טוב והאנסמבל במשך שנה, ועליו נדבר.
חברי ההרכב הם:
שם-טוב לוי, חליל, פסנתר ושירה, צור בן זאב, בס, שירה, גדי בן אלישע, גיטרות ושירה, גרשון וייסרפירר, עוד, בריטון ושירה, שרלי סבאח, עוד ושירה, נועם חן, כלי הקשה.
shem-tov-pic-b.jpg


באלבום יש 11 קטעים שניתן לחלק את הסגנונות המוזיקליים בו לשלושה: לצד הלחנת פיוטים - 3 טרקים, שיר של ביאליק, קטעים אינסטרומנטליים מקוריים, ניתן למצוא קטעי ג'אז ידועים של גילספי, דיוויס, וגם רצועה אחת של פיאצולה.

"אגדלך/שער פתח דודי" של אבן עזרא ואבן גבירול בהתאמה, פותח את האלבום. הלחן אמנם עממי, אך העיבוד והנגינה נהדרים. נגינת החליל של לוי עם הגיטרות של גדי בן אלישע נהדרת. יש לציין את התוספת המבורכת בקטע זה של הפייטן מימון מני כהן.

"בן אדמה" שהוא גם שם האלבום, הינו פיוט של יהודה לוי, שנוהגים לשיר ביום כיפור, בסוף תפילת ערבית, בקהילות חאלב ומרוקו. הלחן והעיבוד של שם טוב, על פי לחן עממי מרוקאי. "בן אדמה" מתאר את מהלך חייו של אדם מיום לידתו, ועד הגיעו לזקנה, סוג של חשבון נפש שהאדם עורך בסוף ימיו. המוזיקה מתחילה בקצב איטי ושקט, אך הולכת ומתגברת במקצב, ככל שהפיוט מתקדם. לוי מתחיל בשירה, אך לקראת סוף הפיוט, העוסק בגילים המבוגרים יותר, עובר לדיבור.
shem tov108-b.jpg


"לילה בתוניסיה" של החצוצרן האגדי, דיזי גילספי, הוא עיבוד יפהפה, כשהאנסמבל מפגין את יכולתו, בכישרון, ובצורה מרשימה ביותר.
קטעים נוספים באלבום הם: "נרדיס" הידוע של מיילס דיוויס, בעיבוד קצבי ואתני, בו לוי והאנסמבל נותנים פרשנות שונה לחלוטין ליצירה של דיוויס.
"פוגה מיסטיריו" של המלחין הנפלא אסטור פיאצולה, יצירה קלאסית בשילוב טנגו, מקבלת גם היא עיבוד מוצלח מאוד.

"זיכראייתי", של המלחין המצרי מוחמד אל קסבג'י הוא אחד הקטעים הנפלאים באלבום, עם העוד של גרשון ויסרפירר, ושרלי סבח, הדרבוקות של נעם חן, ויתר החברים בהרכב שמביאים סגנון ייחודי.

לסיכום, שם טוב לוי יצר אלבום מצויין ואיכותי, עם האנסמבל המוכשר מאוד לצידו, ששנות שיתוף הפעולה והעבודה יחד, ניכרות היטב. בנוסף, לוי, הוא מלחין בחסד, ומעבד מחונן אשר מצליח להוציא את המיטב מההרכב המנוסה. "בן אדמה", לטעמי הוא אחד האלבומים הישראלים הטובים, והמוצלחים שיצאו בתקופה האחרונה. גם מי שנרתע קלות מהפיוטים, ייטיב לעשות אם יאזין לאלבום הזה.
מומלץ מאוד!




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות